Znaczenie i funkcje uszczelki głowicy
Uszczelka głowicy znajduje się między blokiem silnika a głowicą cylindrów. Wszystkie nowoczesne samochody posiadają wykonaną specjalnie dla nich uszczelkę głowicy, różniącą się grubością i rozmiarem w zależności od wymagań naszego auta. Znaczenie tej części polega na tym, że uszczelnia ona komorę spalania i pozwala samochodowi wytworzyć odpowiednią kompresję i zatrzymać spaliny. Pomaga utrzymać sprawność silnika. Służy również do utrzymywania płynu chłodzącego i oleju silnikowego z dala od komory spalania w samochodzie.
Uszczelkę głowicy należy dobrze konserwować, ponieważ jest to dosyć kosztowna naprawa i może spowodować poważne uszkodzenie samochodu, jeśli będziesz kontynuować jazdę po zużyciu. Może to ostatecznie doprowadzić do całkowitej awarii. Serwis laptopów i wymiana połowy komponentów wyjdzie wtedy taniej.
Przyczyna i objawy przerwanej uszczelki głowicy
Uszczelka głowicy musi radzić sobie z ekstremalnie wysokimi temperaturami i gazami pod wysokim ciśnieniem. Ze względu na różne rodzaje temperatur, z którymi się mierzy i obszar, który pokrywa w silniku przez rury, po chwili może zacząć przeciekać. Ponieważ uszczelka głowicy uszczelnia przewody płynu chłodzącego i komorę spalania, nie da się jej łatwo zlokalizować. Można to zobaczyć tylko wtedy, gdy silnik zostanie usunięty, a następnie zdiagnozowany pod kątem problemów, co czyni go naprawdę złożonym. Oznacza to również, że wycieku nie można zobaczyć podczas oględzin.
Wymieniamy następujące objawy uszkodzenia uszczelki:
Wyciek z zewnętrznej uszczelki głowicy
Jeśli płyn chłodzący zacznie wyciekać spod kolektora wydechowego, jest to objaw przepalonej uszczelki głowicy. Należy go natychmiast zdiagnozować, ponieważ nie jest łatwo ustalić dokładną lokalizację wycieku.
Biały dym
Kiedy uszczelka głowicy jest nieszczelna, chłodziwo zwykle wpływa do komory spalania przy zasysaniu, co prowadzi do parowania i powoduje wydostawanie się białego dymu ze spalin. Ilość dymu zależy od wielkości wycieku z uszczelki głowicy.
Przegrzanie silnika
Jeśli uszczelka głowicy jest przepalona, silnik przegrzewa się po długiej jeździe. Dzieje się tak z powodu braku chłodziwa i procesu spalania. Chłodnica nie jest już w stanie chłodzić silnika, co powoduje jego nagrzewanie. Przegrzanie silnika może powodować wiele problemów i prowadzić do kosztownych napraw. Może to trwale uszkodzić silnik i może spowodować całkowitą awarię silnika, wymagającą jego odbudowy lub wymiany.
Aby zmniejszyć ryzyko pęknięcia uszczelki głowicy, należy ustawić możliwie najniższe ciśnienie w komorze spalania. Jeśli pojazd jest turbodoładowany, upewnij się, że poziom doładowania jest ustawiony na ustawienie fabryczne, aby utrzymać ciśnienie w ryzach. Upewnij się, że silnik nie stuka od wcześniejszego rozrządu lub od nagromadzenia węgla. Utrzymanie prędkości obrotowej pomoże również zmniejszyć nagrzewanie się uszczelki głowicy. Specjaliści polecają jazdę na niskich obrotach.